top of page

דייויד סיידלר - "נאום המלך"

מדוכאים מעוד שבוע כתיבה שמתחיל? אל דאגה- "משבר יום א'" כאן כדי לעזור! והיום, אנו עם סיפורו של תסריטאי כושל, שהחל את הקריירה שלו בגיל 40, ורק 34 שנים לאחר מכן זכה להצלחה (ולפסלון מוזהב).

***

"אבא שלי תמיד אמר לי שאפרח בגיל מאוחר", אמר דיוויד סיידלר בן ה-74, שניות לאחר שזכה בפרס האוסקר על התסריט 'נאום המלך'. "אני מאמין שאני האיש המבוגר ביותר שזוכה בפרס הזה, ואני מקווה שהשיא הזה יישבר במהירות ולעיתים קרובות".

הרעיון לכתוב את סיפורו של המלך ג'ורג' השישי, שסבל מגמגום חמור, ניטע במוחו של סיידלר מגיל צעיר, מאחר והיה ילד מגמגם בעצמו, "אך בכדי לכתוב תסריט שכזה נדרש תסריטאי מנוסה עם ניסיון חיים", אמר התסריטאי. "כותבים צעירים, ברובם, לא חוו שום דבר מלבד בית ספר לקולנוע, וצפייה בסרטים וסדרות. הם טובים מאוד במקצוע שלהם, אבל אין להם ניסיון חיים כדי לגבות זאת. הדברים שהם כותבים חד ממדיים. אני הגעתי לשם בדרך הארוכה יותר".

ואכן, דרכו של סיידלר אל ההצלחה בהחלט היתה ארוכה. הוא עבר בין עבודות עיתונאות, פרסום, ואפילו כתב סרטי תעמולה עבור מנהיג פיג'י במהלך מאבקה לעצמאות, עד שבגיל 40 החליט לעשות ניסיון אחרון להיכנס להוליווד. הוא הגיע מרושש לחלוטין ללוס אנג'לס לאחר התפרקות נישואיו, והחל לחקור את סיפורו של יצרן המכוניות פרסטון טאקר, אך אז גילה לצערו שחברו מבית הספר, בחור בשם פרנסיס פורד קופולה, כבר עובד על תסריט דומה. קופולה הסכים לבסוף להשתמש בתסריט של סיידלר, אך הסרט "טאקר", שיצא בשנת 1988 בכיכובו של ג'ף ברידג'ס, כשל בקופות ולא הצליח לכסות את עלות ההפקה (24 מיליון דולר).

"הייתי נאיבי מספיק לחשוב שרק בגלל שכתבתי את 'טאקר', הסרט יופק מיד וחיי ישתנו לנצח. זה לא קרה. לקחו 10 שנים עד שהסרט יצא וזה לא שינה את חיי כמעט בכלל", אמר התסריטאי המתוסכל. לאחר "טאקר", קופולה הציע לסיידלר להפוך את "בדרכים", ספרו המפורסם של ג'ק קרואק, לסרט, אך סיידלר סירב. מאז, במשך שני עשורים, כתב לסדרות וסרטי טלוויזיה שוליים והיה מוכר בתעשייה ככותב בינוני שעבר זמנו. "בשילוב של מזל ותזמון רעים, התסריטים שכתבתי פשוט לא הופקו. אבל זה דבר די שכיח כאן".

כשהחל לעבוד על התחקיר ל"נאום המלך", שלח למלכה האם מכתב בו ביקש רשות להסתכל במחברות של המלך, אותן הצליח להשיג. "היא כתבה בחזרה שהיא מבקשת שלא להשתמש בהן עד שתסיים את חייה", אמר סיידלר. וכך החלה תקופת המתנה של 25 שנה, עד שהיא מתה בשנת 2001, בגיל 101. "כשהמלכה האם מבקשת מאדם אנגלי להמתין, הוא ממתין", אמר הנתין הכנוע.

במבט לאחור, ההמתנה השתלמה: "לא יכולתי לכתוב את הסרט הזה בגיל 33. החיים מספקים כל מיני מכשולים נוראיים ורק בדיעבד אתה מבין שהם היו לטובה. הייתי הרוס כשהמלכה האם ביקשה שלא אכתוב כל עוד היא בחיים, אבל לא הייתי מוכן במילא".

"נאום המלך" נכתב בתחילה כמחזה. יום אחד, לאחר הקראה של המחזה בידי שחקנים, הגיעה אישה מבוגרת אל סיידלר, דמעות בעיניה, וביקשה לשלוח עותק של התסריט לבנה. סיידלר משך בכתפיו והסכים. כך הגיע התסריט לידיו של הבמאי טום הופר (שביים לבסוף את הסרט ואף זכה באוסקר על כך). "היא התקשרה אליי ואמרה לי- 'מצאתי את הסרט הבא שלך'", סיפר הופר.

השאר כמובן, היסטוריה. נאום המלך זכה בארבעה פרסי אוסקר כולל פרס הסרט, התסריט, הבמאי והשחקן. וסיידלר? מה יש לו להגיד על כך? "זה נחמד להפוך להצלחה בין לילה בגיל 74. כולם לוקחים אותי ברצינות עכשיו, למרות שאני אותו חרא שהייתי כמה חודשים קודם לכן. מה יכול להיות טוב מזה?".

*** עכשיו קחו את כדורי הסידן שלכם ולכו לכתוב.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page