top of page

מייקל ארנדט - "מיס סאנשיין הקטנה"

מייקל ארנדט כתב את הדראפט הראשון של "מיס סאנשיין הקטנה" בשלושה ימים.

חכו. אל תציתו את המחשב שלכם בזעם. אחרי הכל, זהו לא עוד סיפור הצלחה. זוהי מהדורה חדשה של "משבר יום א'"!

הרבה לפני שמייקל ארנדט נהפך לתסריטאי זוכה אוסקר וסיפור הצלחה, הוא ניסה למצוא את מקומו בתעשייה. "עבדתי כעוזר של מת'יו ברודריק, וגם כקורא תסריטים ב'וויליאם מוריס'. זה היה נהדר כי לא היה אינטרנט באותו הזמן, ופתאום היתה לי גישה לתסריטים של אחרים. דרך הקריאה הצלחתי להבין את הטעויות שהכותבים עשו, וממה צריך להימנע. החלטתי שאני לא מוכן לכתוב תסריט שיביא בינוניות לעולם".

אבל אם נדמה לכם שארנדט פשוט התיישב לכתוב את "ליטל מיס סאנשיין" יום אחד, אתם טועים. "כתבתי שישה תסריטים לפני כן שלא קרה איתם כלום. כבר התחלתי להתייאש. דברים לא קרו. הדראפט הראשון של 'סאנשיין' הלך לי בקלות, כי זה היה סיפור קל, וחשבתי עליו במשך זמן רב מאוד. אני מאמין שצריך לחכות כמה שיותר זמן לפני שמתחילים לכתוב את הדראפט הראשון. החלק הקשה הוא לסדר את כל הרעיונות שלך כמו שאתה רוצה. אחרי זה פשוט צריך להוציא את זה כמה שיותר מהר, לא משנה איך זה נראה בהתחלה. אז נשארתי ער בכל הלילות ופשוט כתבתי את זה. הדראפט הראשון לא היה קשה. השכתוב שלו לקח יותר משנה אינטנסיבית. כתבתי משהו כמו 100 דראפטים".

אחרי שסיים את הכתיבה, גילה ארנדט שהדרך להפקת הסרט אינה פשוטה כלל. "לא חשבתי שמשהו ייעשה עם התסריט הזה. לבסוף, ידידה שלי שאלה אם היא יכולה להראות אותו לסוכן שלה. אמרתי- למה לא?". שישה שבועות חלפו, במהלכן, ארנדט נכנס לדיכאון. "הייתי אומלל כי חשבתי שסתם ביזבזתי שנה שלמה על זה, ועכשיו אאלץ לחזור לעבודה הרגילה שלי".

לשמחתו, המפיקים אליהם הגיע התסריט (רון ירקסה ואלברט ברגר), אהבו אותו. "זה הפך להיות תסריט שכולם אוהבים, אבל אף אחד לא רוצה לעשות", סיפר ארנדט. לבסוף, 'פוקוס' קנו את התסריט, ושילמו לתסריטאי 250 אלף דולר.

חכו, אל תמהרו לחגוג.

'פוקוס' פיטרו אותו מהפרוייקט של עצמו, זמן לא רב לאחר מכן.

"עד היום, אם תכוונו אקדח לראשי, לא אבין בדיוק מה הם רצו שאעשה עם התסריט. אני חושב שהם רצו שהסיפור יתמקד יותר בריצ'ארד, אב המשפחה. ניסיתי להסביר שמדובר בסיפור של כל הדמויות, אבל הם רצו להגדיל את התפקיד כדי שהם יוכלו להציע אותו לג'ים קארי או בן סטילר. האולפנים התחילו להגיד: 'טוב, אם לא תעשה את השכתוב, ניתן למישהו אחר לעשות את זה". אז מה עשה ארנדט?

"הייתי צריך לקבל החלטה- האם אני אהיה התסריטאי שהורס לעצמו את התסריט, או שאני נותן למישהו אחר לעשות את זה? החלטתי שאני נותן למישהו אחר להרוס אותו ושיפטרו אותי. לא רציתי לראות את הסרט אחר כך ולדעת שאני זה שעוללתי לו את זה". אז ארנדט פוטר מהסרט של עצמו, והאולפנים הביאו תסריטאי אחר. "הבחור החדש שהם הביאו ניסה כל כיוון אפשרי במשך כמה שבועות. בסופו של דבר הוא עזב".

והוא לא היחידי שעזב. גם ראש האולפנים של 'פוקוס' עזב בסופו של דבר, וארנדט הוחזר לסרט. "בסופו של דבר, התסריט צולם בדיוק כפי שהוא נכתב בתחילה, שזה מאוד מנחם אותי", הוא אומר.

זה מנחם אותו בצדק. בשנת 2006 זכה מייקל ארנדט באוסקר עבור התסריט של "ליטל מיס סאנשיין", ובשלל פרסים נוספים. הסרט הפך ללהיט, וארנדט החל לעבוד ב'פיקסאר' וכתב את התסריט ל"צעצוע של סיפור 3" יחד עם לי אונקריץ', והיה מועמד גם עליו לאוסקר. בהמשך לקח חלק בפרוייקטים נוספים של 'פיקסאר', ביניהם "הקול בראש", וב-2012 אף זכה בעבודה הנחשקת לכתוב את התסריט ל"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר".

נשמע טוב?

ב-2013 הוא פוטר והוחלף על ידי תסריטאי אחר.

מסקנה? ניתן למייקל ארנדט את מילות הסיכום:

"אין תחליף לעבודה קשה. במקרה שלי, זה 100% האמת. מהרגע שהחלטתי באמת להפוך לתסריטאי ועד שהסרט הראשון שלי הופק, עברו 10 שנים ועשרה תסריטים. המסר שלי לכותבים מתחילים הוא תמיד אותו הדבר: תתמידו ואל תוותרו, אבל גם תהיו סבלניים. זה יכול לקחת קצת זמן".


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page